فوم پلی استایرن انبساطی یا  Expanded polystyrene (EPS)  در ایران با نام یونولیت یا پلاستوفوم شناخته می شود. این فوم نوع خاصی از پلی استایرن است که به آن عامل فوم کننده اضافه شده است.

پلی استایرن، ماده شیمیایی است که برای نخستین بار در سال ۱۸۳۹ توسط دیوید سایمون کشف شد. با این حال پلیمیریزاسیون این ماده و تهیه و استفاده تجاری آن برای نخستین بار در سال ۱۹۳۴ توسط کمپانی داو، در آلمان صورت گرفت. فوم پلی استایرن انبساطی یا همان یونولیت برای نخستین بار در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان نازی برای ساخت پل های شناور روی آب به کار گرفته شد.

EPS یا پلی استایرن در دامنه وسیعی از چگالی ها از ۵ تا ۴۸ کیلوگرم بر مترمکعب ارائه می شود، که این دامنه وسیع خواص فیزیکی و مکانیکی متنوعی در اختیار ما قرار می دهد. این خواص استفاده از پلاستوفوم را برای موارد استفاده متفاوت آن مناسب ساخته و باعث افزایش کارایی و استحکام این ماده می شود.

بلوکهاي سقفي پلي استايرن امروزه در صنعت ساختمان به طور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد. اين بلوکها به دليل کاستن بار مرده سقف به ميزان ۲۰۰ کيلوگرم در متر مربع پايداري سازه را در برابر زلزله بالا برده و همچنين به عنوان عايق صدا- گرما- سرما و رطوبت در ساختمان باعث جلوگيري از هدر رفتن انرژي مي گردد.

بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» مدتي است كه براي ساختمان سازي در کشور و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است.

خواص پلاستوفوم :

حدود ۹۷ درصد از حجم  پلاستوفوم از هواي حبس شده بين سلولهاي پلاستوفوم تشکيل شده است که همين موضوع باعث مي شود عايقي بسيار عالي و سبک بوجود آيد . (هوا يکي از بهترين عايق هاست) و به همين دليل براي عايق نمودن ساختمان ها در مقابل گرما , سرما و صدا از پلاستوفوم  استفاده مي شود و به دليل سبک بودن و ضربه گيري بهترين گرينه جهت بسته بندي توليدات مي باشد.

همچنان پلاستوفوم  مي تواند در کشاورزي و در ورزش هاي تفريحي (موج سواري , دوچرخه سواري و … ) و کشت بدون خاک گلخانه اي و در راه اهن و جاده سازي (جلوگيري از يخ زدن سطح زيرين جاده ها) و در صنايع هواپيما سازي و اتومبيل سازي (جهت عايق نمودن از نظر صدا) مورد استفاده قرار گيرد.

کاربرد عمده پلاستوفوم در صنايع مختلف :

۱- خانه هاي پيش ساخته.

۲- در ايجاد عايق در برابر سرما / گرما و صدا.

۳- زيرسازي راهها و محافظت از يخ زدن بدنه جاده و راه آهن.

۴- لوح هاي نما / سقف کاذب و تيرچه بلوک فومي.

۵- اجسام شناور بر سطح درياها / وسايل نجات غريق و استخرها.

۶- سردخانه و يخچال سازي.

۷- بسته بندي مواد غذايي ، ميوه ، ماهي و …. .

فوم eps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست