در این مقاله می خواهیم تفاوت فوم eps و xps را بررسی کنیم:

EPS مخفف عبارت Expanded Polystyrene به معنای پلی استایرن حجیم یا گسترده شده است و به صورت برگه ای تولید می شود. ما این ماده را از کودکی با نام یونولیت بیشتر می شناسیم که بیشتر در صنعت بسته بندی کاربرد داشته است. البته یونولیت یا EPS دارای انواع گوناگونی است. این دسته بندی به طور کلی در بازار ایران با شاخص دانسیته یا چگالی سنجیده می شود.

دانسیته یا چگالی ای پی اس یا فوم یا همان یونولیت گسترده است. این دانسیته حداقل ۵ و حد اکثر ۴۰ می باشد. انتخاب دانسیته فوم بر اساس نوع کاربری فوم متفاوت می باشد.

اما به طور کلی EPS یا پلی استایرن حجیم شده و یا فوم، ویژگی بارزی دارد که آن ویژگی حجیم بودن این گروه فوم است. حجیم بودن این ماده قابلیت پرکنندگی را تا میزان زیادی فراهم می کند. به عبارت دیگر چون ای پی اس حجیم است، کافی است آن را به راحتی بتراشیم و حجم مورد نظرمان را استخراج کنیم.

فوم eps

فوم XPS یا Extruded Polystyrene

عایق حرارتی XPS یا فوم پلی استایرن اکسترود شده، طی تغییرات و سنتز های پروسه ای مختلف تولید شده و نسبت به فوم پلی استایرن انبساطی یا همان EPS ویژگی های بهتری دارد و آنرا در صنعت ساختمان بهتر می کند.
تحقیق و توسعه برای استفاده از پلی استایرن از زمان تجاری سازی آن یعنی جنگ جهانی دوم تا کنون ادامه دارد و هر روز بهبودهایی در آن توسط شرکت ها و دانشگاه های جهان داده می شود.

Extruded Polystyrene یا XPS از اختلاط پلی استایرن معمولی (GPPS) با عوامل فوم کننده (Foaming Agent) طی فرآیند اکستروژن به دست می آید. ورق عایق XPS به دلیل ویژگی های خاص خود در موارد زیادی جهت عایق کاری ساختمان ها جایگزین پشم سگ، پشم شیشه، ورق عایق EPS (در کشور ما مشهور است به یونولیت) شده است. همچنین این نوع فوم در برابر نفوذ حشرات موذی مقاوم است

این ابزارها در اجرای طرح های مختلف دکوراسیون مانند سقف های کاذب، اجرای نور مخفی و نصب هالوژن کاربرد دارد.
ویژگی ها:
• عایق حرارتی مناسب در طراحی داخلی.
• عایق رطوبتی در برابر عوامل مخرب.
• عایق صوتی برای جلوگیری از انتقال صدا.
• الاستیسیته بالا جهت جلوگیری از ایجاد ترک.
• وزن کم و مقاومت در برابر خسارات وارده زلزله.
• قابلیت اجرا در طرح های متنوع و دلخواه.
• اجرای سریع و بی دردسر طرح های مورد نظر.
• توجیه اقتصادی و کاهش هزینه اجرای پروژه.

فوم xps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست